In the picture. Je hoort en ziet het overal om je heen. “You can’t be a secret and a success” en ergens klopt dat. Je zult op enig moment aan iemand moeten laten weten wat je doet. Ze komen niet vanzelf aan je deur kloppen. Toch zijn er ook zat ondernemers met een draak van een website, zonder gelikt en regelmatig bijgehouden Facebook of Instagram account en ook zij komen aan hun klanten. Hoe doen ze dat toch?

Het onderhouden van een website en social media profiel, en daar regelmatig nieuwe content laten verschijnen, helpt voor je zichtbaarheid. Je kunt daardoor bijvoorbeeld bouwen aan je expertstatus of de juiste klanten selecteren. Een enorme aanrader en ik snap ook dat het soms een berg werkt lijkt te zijn. Moet ik nu weer…. een blog schrijven, een post maken, een reel, gekke dansjes, in Canva een nieuw ontwerp maken…. enz. Dat kan, als dat bij je past en als je daarmee bewezen resultaten haalt (niet na twee weken al opgeven) zou ik deze strategieën zeker toepassen. Maar er zijn ook andere strategieën, ik noem er een paar.

Strategie 1: Netwerken

Je maakt op deze bijeenkomsten kennis met veel potentiële klanten. Kies voor workshops, trainingen of netwerkbijeenkomst waar jouw klant ook naartoe gaat. Je gaat steeds met nieuwe mensen een gesprek aan. De relatie kun je gemakkelijk opbouwen door iemand erna te bellen. Je kunt dan ook meteen een aanbod doen. Je potentiële klant heeft je al gezien en weet zo gemakkelijker of het past of niet. Je kunt snel tot zaken komen. Vooral geschikt als je houd van groepen mensen en je graag praat.

Strategie 2: Volg op

Kom je potentiele klanten tegen, waar dan ook, volg dan op. Zorg dat je een visitekaartje of contactgegevens krijgt en bel of mail. In eerste instantie gewoon om te horen wat ze doen en waar ze mee bezig zijn. Wellicht komt in het gesprek een haakje naar jouw dienst. Laat dat niet het belangrijkste onderwerp zijn.

Strategie 3: Spreken op bijeenkomsten

Veel netwerkclubs of organisaties zoeken naar invulling van hun programma. Het kan een idee zijn om jouw expertise in een presentatie te geven. Je hebt daarmee het voordeel dat ze je gehoord en gezien hebben en je hebt je expertstatus bevestigd. Dat maakt de connectie met je publiek gemakkelijker. Belangrijk is wel dat je de juiste doelgroep voor je hebt. Voor het maken van vlieguren in presenteren is dit een ideale manier.

Strategie 4: Mond-tot-mondreclame

Bij mond-tot-mondreclame laat je jouw resultaten voor zich spreken. Je resultaten spreken zo dat je klanten als het ware ambassadeurs worden. Ze praten met anderen over hoe ze het bij jou gehad hebben en daardoor verkoop je vanzelf. Onhandig aan deze strategie is dat je er weinig invloed op hebt. Je kunt je klanten niet dwingen mooie dingen over je te zeggen.

Strategie 5: Nieuwsbrieven sturen

In je nieuwsbrief kun je je producten en diensten onder de aandacht brengen zonder dat je zelf in de picture hoeft. Uiteraard heb je jezelf wel nodig om de band met jouw abonnees op te bouwen. Helemaal zonder in the picture te staan lukt dat natuurlijk niet. Zorg dat je de goede doelgroep in je abonneelijst hebt staan. Lees hiervoor bijvoorbeeld dit blog: Wil jij starten met emailmarketing? Of deze: Met wie werk jij prettig samen.

Heb je vragen of wil je mijn hulp? Plan direct een afspraak in mijn agenda.