Als ondernemer is marketing onmisbaar en onderdeel van de dingen die je op regelmatige basis doet. Het bepaalt de strategie die je gebruikt om klanten te werven en aan je te binden. Er is al heel veel over geschreven. Ook ik heb er ideeën over. Marketing gaat voor mij onder andere over jezelf zichtbaar maken, laten weten wat je doet en voor wie. Op zoek naar je ideale klant dus!

Als je bezig bent je marketing in kaart te brengen, te weten waar je klant is, wie je klant is en welke manier bij jou past kom je ook Social Media tegen. Social Media is een van de tools die je kunt gebruiken om jezelf te laten zien. Je klanten te laten weten dat je bestaat en waar je goed in bent. Ikzelf ben te vinden op Twitter @judithhompe, op Facebook met een persoonlijk profiel en een zakelijke pagina, op LinkedIn met mijn persoonlijke profiel. Mijn strategie richt zich vooral op Facebook en Twitter. Ik gebruik een aantal tools om het mezelf gemakkelijker te maken.

  • Excel (of een andere spreadsheet) Alle updates die ik verstuur verzamel ik in dit bestand. Je hoeft dan niet steeds opnieuw iets te verzinnen. Ben je een half jaar verder kun je grote delen (behalve tijdgerelateerd natuurlijk) weer opnieuw gebruiken. Het geeft ook structuur als je zaken gaat inplannen in bv. Hootsuite.
  • Bufferapp. In buffer plan je berichten in. Je komt iets tegen dat interessant is voor je volgers, je neemt het op in buffer en het wordt gepost op het medium dat jij wilt op de tijd die jij wilt. Dat is allemaal in te stellen.
  • Hootsuite. In Hootsuite kun je je social media profielen bij elkaar brengen en managen. Vanuit hootsuite maak je connectie met bijvoorbeeld Twitter, Facebook en LinkedIn. Je kunt vanuit Hootsuite ook updates inplannen, 1 voor 1 in de gratis versie, in de betaalde versie kun je meerdere tegelijk uploaden.

Let wel op het volgende, in Facebook inplannen via een externe partij (bijvoorbeeld buffer, tweetdeck, hootsuite) zorgt voor een verminderde zichtbaarheid van je berichten.

Het maken van updates voor Social Media kan voor hoofdbrekens zorgen, wat zet ik nu waar en wanneer online. Wil je daar hulp bij dan raad ik je de doorpak dag aan.