Je bent ondernemer en je krijgt van iedereen om je heen het advies om nieuwsbrieven te gaan versturen. Ook wel e-mailmarketing genoemd. Maar waarom zou je? Wat levert het je op? Je gaat op zoek naar antwoorden op het internet. Misschien stuit je wel op mijn boek ‘Verbindende e-mailmarketing’. Verbindend? denk je. Dat spreekt je wel aan, want natuurlijk wil je verbinden met je jouw ideale klanten. Je hebt hen immers zo veel moois te bieden.

Mijn advies
Het nemen van het besluit om een nieuwsbrief te gaan sturen is een mooie stap. Je zet iets in gang dat je veel gaat opleveren. Je nieuwsbrief is ten opzichte van social media, je website en allerlei andere manieren om je werk onder de aandacht te brengen vaak een ondergeschoven kindje. En dat is onterecht. Laten we ze gewoon weer gaan versturen, die nieuwsbrieven. Met veel waarde, met exclusiviteit en verbinding zorg je dat het een waardevol onderdeel wordt van jouw mix in marketing.

Wat levert e-mailmarketing je op?

  • Een beter geïnformeerd publiek
  • Verzendgemak, je gebruikt een systeem
  • Consistentie in look and feel
  • Meer verkoop van diensten en producten
  • Een trouwer/loyaler publiek
  • Meetbare resultaten

Een beter geïnformeerd publiek

Op social media ben je afhankelijk van het algoritme van dat platform. Je fans moeten echt moeite doen om jouw berichten te zien. Als je dan zo eens in de zoveel tijd toevallig een keer langskomt, ben je afhankelijk van waar jouw fan op dat moment staat ten opzichte van jou. Is het al een fan of kent ze je net? Heeft ze al iets bij je gekocht of gekeken op je website of blog? Eigenlijk kun je daar niet zeker van zijn.

Verzendgemak, je gebruikt een systeem

Je database met e-mailadressen heb je gevuld met allerlei fans. Een paar heel hard juichende, een beetje kat-uit-de-boom-kijkers, wat oud-collega’s en oud klanten, maar ook de aanvragers van je gratis weggever. Kortom, een divers publiek. Handig om dat in een database te regelen. Dan kun je al die vlaggetjes aan de mensen toevoegen. Zo weet je wie ooit bij je webinar was of wie nog nooit iets heeft gekocht.

Consistentie in look and feel

Je kunt je nieuwsbrief zo maken dat het net zo bij je past als je website, je offerte of je Instagram feed. Zo weet je fan meteen dat jij het bent en bouw je aan je merk en merkbeleving. Je wordt vertrouwd met je fans en dat maakt dat ze sneller bij je zullen kopen.

Meer verkoop van diensten en producten

Met je nieuwsbrief voeg je een extra manier toe waar vanuit jouw fans rechtstreeks kunnen kopen. Denk aan: de laatste plekjes voor je training, een aankondiging van je webinar of je challenge, een extra aanbod of korting omdat je jarig bent of er gewoon zin in hebt. Elke call-to-action is een kans op omzet.

Een trouwer/loyaler publiek

De keuze om jouw nieuwsbrief te ontvangen betekent al dat iemand meer geïnteresseerd is in jou en jouw producten/diensten. Als jij vervolgens die fans kunt binden en boeien door te schrijven over jouw waardevolle werk, jouw mooie producten en hoe jij door het leven fietst, dan is de kans groot dat ze blijven. Dat ze uit gaan zien naar jouw berichten en dat ze uiteindelijk gaan kopen.

Meetbare resultaten

Het gebruik van een systeem voor het versturen van je nieuwsbrieven zorgt ook voor meetbare uitkomsten. Zo kun je zien (mits goed ingesteld uiteraard) wie jouw nieuwsbrief openen, of ze ergens op klikken of iets kopen/aanvragen. Je ziet of een onderwerpregel aanspreekt of juist niet. Of het gebruik van leestekens in je onderwerpregel wel of niet handig is. Je kunt heel veel meten en daarop bijsturen. Ik gun jou veel verstuurde nieuwsbrieven om naar te kijken en te analyseren.

Wil je meer weten over hoe te verbinden met je fans?

Ik raad je dan aan mijn boek te lezen: Verbindende e-mailmarketing – alles over het versturen van een succesvolle nieuwsbrief. Te koop via lavievirtueel.nl/boek.