Als klanten jouw bedrijf binnenkomen via je weggever of omdat ze bijvoorbeeld een webinar bij je volgden, begint een reis, de klantreis. Dat heeft soms ook een andere naam: customer journey, of een marketing- en salesfunnel. Je laat je klanten met je kennismaken, met jou als persoon, met jouw bedrijf, met jouw producten en wat je voor ze kunt betekenen. Nadenken over die reis geeft jou de mogelijkheid te bepalen hoe die reis verloopt en door te automatiseren laat je de klantreis meer vanzelf verlopen.

De voordelen van het maken van een klantreis

Behalve dat het jou rust, focus en ruimte geeft doordat je hebt geautomatiseerd (jij kunt je nu immers richten op andere zaken) heeft het nog veel meer voordelen, namelijk:

  • Je zorgt voor meer en enthousiastere deelnemers.
  • Deelnemers die goed zijn voorbereid zijn meer gemotiveerd, ze weten wat ze kunnen verwachten.
  • De e-mailserie zorgt voor hogere betrokkenheid en daarmee een grotere koopbereidheid.
  • Je kunt de geïnteresseerden vragen om anderen uit te nodigen, zodat er nog meer deelnemers zullen zijn.
  • Hier kun je eventueel een winactie aan koppelen en/of het delen via social media belonen (je kunt het zo gek maken als je zelf wilt).

Een win-win-win situatie

Je automatiseert de reis die je klant door je bedrijf maakt. Bijvoorbeeld als ze nieuw en koud binnenkomen door een marketing- en salesfunnel te maken of als ze een product bij je kopen dat er automatisch e-mails aan je klant gestuurd worden. Dat zorgt ervoor dat je er veel minder vaak over na hoeft te denken, jij je kunt focussen op andere zaken en dat je hoofd het daar minder druk mee heeft. Een win-win-win situatie.

Welke e-mails stuur je op welk moment?

Je bedenkt stap voor stap hoe je wilt dat het proces loopt; welke e-mails stuur je op welk moment. Welke beleving wil je de klant geven, welk gevoel? Welke informatie hebben jouw abonnees nodig om het product te kunnen gebruiken waar ze voor hebben betaald? Wat hoort bij het product dat je aanbiedt? Wat kun je ze erna aanbieden als extra optie? Welke logische stap volgt daar weer op?

Hoe beter je dit van tevoren in kaart brengt, hoe meer tijd het je gaat schelen in het proces ernaartoe. Dit goed hebben ingericht zorgt er ook voor dat je met een gerust hart elke promotie kan inzetten.

Drie tips voor deze reis:

  1. Zet op een rij welke startpunten er zijn, denk hierbij aan je weggever, je producten etc.
    • Maak voor al deze startpunten een eerste opvolgmail, bedank ze voor het downloaden, voor het kopen van dat product of wat er maar van toepassing is. Als je inspiratie hebt maak je meteen een tweede en derde.
    • Bij elk startpunt zet je een logisch aanbod wat ze kunnen kopen.
  2. Wat wil jij dat jouw klant weet over jou, welke informatie is voor hen handig om te hebben als ze met jou gaan werken?
  3. Verbind de bovenste twee met elkaar. Voorbeeld: Mail 1 is een bedankmail voor hetgeen ze aangevraagd hebben. Mail 2 een mail over jou en de wetenswaardigheden. Mail 3 een aanbod met daarin een klein product.

Nadat je de mails hebt gemaakt is een volgende stap te bepalen wat je wilt dat ze doen met de e-mail. Wil je informeren, een product verkopen, doorsturen naar een blog, vlog, webpagina of iets anders? Bedenken wat je per e-mail wilt bereiken zorgt dat je:

  • Gemakkelijker en sneller je e-mail opbouwt.
  • Trainingen die in elkaars verlengde liggen kunt bundelen waardoor je specials kunt versturen.
  • Groepen gemakkelijker kunt uitsluiten en specifieker kunt e-mailen.
  • Zeker weet dat je abonnees en klanten de goede e-mails krijgen.

Nu kun je de mails gaan uitschrijven en in je systeem hangen. Let goed op de spelling en taal en check na een tijdje hoe je e-mails het doen. Waar kun je bijschaven, wat gaat goed en waar zit de verbetering? Daarover een andere keer meer.

Hulp bij jouw e-mailmarketing

Vind je het allemaal complex of zie je door de bomen het bos nog niet? Ik help je graag op weg. Plan een gratis call in dan bespreken we wat je nodig hebt.