Stel jij ook de verkeerde vraag? Waarschijnlijk wel. Dit is de vraag waar bijna iedereen aan denkt wanneer hij begint na te denken over mailinglijsten en het versturen van een eerste nieuwsbrief: ‘Welke dienst moet ik gebruiken?’ Moet ik gaan voor Mailchimp, Autorespond, Active Campaign/Mailblue, Enormail, YMLP of Mailerlite of ….. Je hebt het jezelf waarschijnlijk ook afgevraagd en misschien zelfs een paar uur (of dagen, of weken) besteed aan het onderzoeken van al je opties.
Hou op! Dit is niet de vraag die je (nu al) zou moeten stellen. En het is precies waarom zo veel ondernemers vastlopen in de planningsfase. En waarom het soms enorm lang duurt voor die eerste nieuwsbrief verzonden is. Beginnen met een nieuwsbrief begint met vragen die je aan jezelf stelt.
De eerste stap op weg naar een succesvolle nieuwsbrief
Voordat je over hulpmiddelen gaat nadenken, kun je je beter dit afvragen:
– Hoe kan ik het beste mijn markt bedienen?
– Waar zit mijn toegevoegde waarde?
– Waar zit mijn ideale klant echt op te wachten?
Andere vragen die jou helpen bij het kiezen van je systeem zijn ongeveer de volgende:.
- Wat is je doel voor het samenstellen van een lijst en hoe ga je deze gebruiken?
- Stuur je een wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrief?
- Wil je een autoresponderserie, marketing of salesfunnel gaan maken die inhoud levert volgens een vooraf bepaald schema?
- Gebruik je affiliate links als inkomstengenerator?
- Promoot je vooral je eigen diensten en producten?
- Welk systeem gebruik je voor je website?
- Wil je een betaalsysteem integreren zodat je bijvoorbeeld lege winkelmandjesmails kunt sturen?
- Hoeveel informatie wil je kunnen zien over het gedrag van je maillijst?
De antwoorden op deze vragen helpen je niet alleen om de juiste tool te bepalen voor jouw behoeften op het gebied van lijstopbouw, maar bepalen mede de doorlopende inhoud van je mailinglijst, promoties en groei.
Mailchimp
- Amerikaans – Engelstalig
- Gemakkelijk te koppelen met Woocommerce
- Automatische mails
- In 2022 compliant met de AVG
Autorespond
- Nederlands bedrijf
- 1 stop shop dus mogelijkheid voor verkopen binnen het systeem
- Automatische mails
- Affiliate mogelijk binnen het systeem
Enormail
- Nederlands bedrijf
- Ideaal voor het versturen van je nieuwsbrief
- Koppelingen via derde partij zapier
- Geen onnodige opsmuk
Active campaign/Mailblue
- Mailblue is de Nederlandse versie van Active Campaign
- Veel mogelijkheden in automatiseringen
- Koppeling met Woocommerce mogelijk
Bieden van waarde
En als het gaat om het bieden van waarde aan je lijstleden, houd dan drie dingen in gedachten:
- Regelmatige communicatie is een must (denk aan een autoresponderserie als je niet goed bent met het plannen van e-mailupdates).
- Marketing is ondergeschikt aan het geven van informatie: te veel verkopen zorgt ervoor dat je opt-outpercentages stijgen.
- Een goede weggever in ruil voor een e-mailadres is belangrijk. Hoe kun je anders gemakkelijk je lijst laten groeien?
Of je nu bedrijfseigenaren, moeders, bloggers of jeugdcoaches begeleidt, ze hebben een behoefte die alleen jij kunt vervullen, een probleem dat jij het best kunt oplossen. Als je dat ontdekt, heb je twee waardevolle antwoorden:
- Welke weggever zal een echte no-brainer zijn voor jouw ideale klant om zich aan te melden voor je lijst? Om zonder aarzelen hun e-mailadres te geven zodat jij die band op kan gaan bouwen.
- Hoe kun je je mailinglijst gebruiken om de beste waarde te bieden voor diegenen die lid worden van je lijst?
Denk hier alleen niet te lang over na. Jouw aanmeldingspremie, je weggever, kan zo simpel zijn als een checklist of een korte instructievideo die een veelgestelde vraag beantwoordt. Je hoeft echt niet te overdrijven met tientallen downloads en een eBook van 100 pagina’s. In plaats van waarde te bieden, zullen deze weggevers je lezer waarschijnlijk meer overweldigen dan haar aanmoedigen om meer te leren. Houd je weggever dus kort en waardevol.
Plan een afspraak met mij
Heb je hulp nodig bij het interpreteren van je antwoorden en daarmee bij het kiezen van het goede systeem? Plan direct een afspraak in mijn agenda.
Geef een reactie