Daar ging ik, op de fiets naar de huurauto. Onderweg naar Rosmalen om (voor het eerst via dit bureau) een training Mailchimp te geven. Gezond zenuwachtig en met enorm veel zin. Een klein groepje dat ik vandaag mocht lesgeven. Een via een scherm en twee in de zaal. Meteen in het diepe, want hoe houd je iemand die via een scherm meedoet bij de les? Ik viel met mijn neus in de boter, want een van de cursisten was wat later. Hoe ga je daar mee om, haalt het je uit de flow? Zo kreeg ik gedurende de dag nog wat meer uitdagingen voor mijn kiezen.

Zou ik het nog wel kunnen?

Tijdens de voorbereidingen werd ik regelmatig overspoeld door onzekerheid. Zou ik het nog wel kunnen, live cursisten in m’n klasje? Het was immers alweer twee jaar geleden. Zou ik nog kunnen aansluiten op de behoefte van de cursisten?
Het niveau lag erg uit elkaar. Een ondernemer die elke week een nieuwsbrief stuurt, een medewerker die een maal per twee weken een update stuurt en iemand die komt onderzoeken of e-mailmarketing een goed idee is, die echt de basis nog onder de knie mag krijgen. Leuke cursisten met interessante vragen en mooie bedrijven.

Wat is interessant voor lezers?

Het opbouwen van een lijst met abonnees is waar de pandjesbaas voor staat. Wat kun je dan in je e-mails zetten, wat is interessant voor lezers? Achterhalen waar je abonnees op zitten te wachten door te segmenteren. Het letterlijk aan je abonnees te vragen als ze zich inschrijven kan dan een goed idee zijn. Zo kun je in je nieuwsbrief aansluiten bij dat specifieke onderwerp. Zo maak je dan wat algemenere e-mails en specifieke op informatie die ze zeker willen ontvangen.

Aan de slag met een funnel

Een sieradenmerk met een succesvolle webshop. Inmiddels een aantal werknemers en vol van nieuwe en goede ideeën. Aan mij om de puntjes op de i te zetten voor ze. Waar kunnen ze verbeteren? Waar zit de groei? Ze gaan onder andere aan de slag met een funnel; een serie e-mails die ze sturen aan nieuwe abonnees. Daarin kom je dan zaken tegen als: wat wil je dat jouw abonnees over jou weet? Wat zorgt voor het goed opbouwen van die band? Je doet immers zaken met een persoon, hoe beter je die kent, hoe groter de kans dat je nog een aankoop doet. Verder heb je het over wat je je klant kunt bieden, wat kunnen ze bij je kopen. Ze gaan daar een mooie mix in maken.

Je borgt je informatie

Ook de drankengroothandel gaat een funnel bouwen. Nieuwe klanten krijgen een aantal mails met daarin algemene informatie die normaal gesproken wordt gedeeld in een persoonlijk gesprek. Het ordenen en structureren van die informatie, zodat het in een e-mail past, zorgt meteen voor helderheid. Je denkt goed na over wat je eigenlijk wilt vertellen. Je borgt je informatie. Er zullen in die serie ook video’s voorbij komen. Zo spreek je meer abonnees aan. Het sturen van die e-mails zorgt dat de accountmanagers zich nog meer kunnen focussen op de relatie met de klant. Uiteindelijk zijn ze daar het beste in en dat levert het meeste op.

Benieuwd waar ze over een paar maanden staan

Aan het eind van de twee dagen kon ik met een tevreden gevoel terugkijken. Ik kon de diepte in voor de meer gevorderde cursisten en de basis meegeven aan de andere cursist. Ze gingen met enorm veel inspiratie en een to-do lijst weer naar huis. Ik ben heel benieuwd waar ze over een paar maanden staan. Zijn dan hun openingspercentages hoger? Hebben ze meer verkopen gemaakt? Wordt de kennismakingsserie goed gelezen? En levert de tijd in het eerste gesprek met nieuwe klanten een betere relatie op? Ik hoop dat ze me daar nog eens een e-mail over sturen, lijkt me leuk!

Nieuwe trainingen maken

Wat vind ik het toch fijn om mee te draaien in de maatschappij. Om met de auto onderweg te zijn en daarmee een gevoel van vrijheid te ervaren. Nieuwe dingen te leren en te merken dat ik het enorm fijn vind om training te geven, daar wil ik best meer van. Samen met het trainingsbureau ga ik nieuwe trainingen maken. Om te beginnen met een algemene training over e-mailmarketing. Ik ben blij met de kans die ik kreeg en aangreep, dankbaar ben ik daarvoor. Ik heb nu al zin in het geven van een volgende training.

Meer leren over e-mailmarketing

Wil jij nu ook meer leren over Mailchimp of over e-mailmarketing in het algemeen? Dan kun je je inschrijven voor een training. Misschien zelfs wel met STAP-subsidie. Kijk op https://douromedia.nl voor meer informatie. Het lijkt me leuk ook jou meer te leren over het plezier dat e-mailmarketing je kan geven.