Lijstverfijning is een uitstekende manier om meer te weten te komen over je abonnees.

In eerste instantie komen ze in je nieuwsbrieflijst met alleen hun e-mailadres en hun voor- en/of achternaam. Heel vaak wil je eigenlijk nog iets meer van ze weten. Denk hierbij aan:

  • Bij welk bedrijf werken ze
  • Hoe willen ze worden aangesproken
  • Wat is hun verjaardag, zo kun je gemakkelijk een kaartje sturen (geautomatiseerd natuurlijk)
  • Hebben ze kinderen en wat is de leeftijd van die kinderen
  • Kledingmaten
  • Welk e-mailmarketing systeem gebruiken ze

Wat wil je van jouw abonnees weten?

Eigenlijk is deze lijst eindeloos. Het opvragen van deze informatie kun je vervolgens gebruiken in het nog beter opbouwen van een band met je lezers. Verbindende e-mailmarketing. In mijn geval vraag ik onderaan deze post om verfijning van jou. Welk e-mailmarketing systeem gebruik je en maak je gebruik van een template. Deze informatie gebruik ik vervolgens om gerichter tips te kunnen geven over het specifieke systeem dat je gebruikt en welke elementen in een template naar voren kunnen komen.

Houd ook AVG en GDPR in je achterhoofd

Goed om hierbij altijd na te gaan wat je met deze informatie gaat doen. In het kader van de AVG- GDPR wil je zo weinig mogelijk herleidbare gegevens bewaren. Maak hierin voor jezelf de afweging tussen jouw belang, dat je goed wilt kunnen uitleggen, en het belang van je abonnee. Zorg ook dat je deze gegevens veilig bewaard. Een e-mailmarketingsysteem met 2weg verificatie is wel een aanrader.

Lijstverfijning