Als ondernemer is marketing onmisbaar en onderdeel van de dingen die je op regelmatige basis doet. Het bepaalt de strategie die je gebruikt om klanten te werven en aan je te binden. Er is al heel veel over geschreven. Ook ik heb er ideeën over. Marketing gaat voor mij onder andere over jezelf zichtbaar maken, laten weten wat je doet en voor wie. Op zoek naar je ideale klant dus!

In mijn vorige blog heb ik het met je gehad over hoe je je ideale klant vind en dat het gemakkelijker voor je wordt als je hem of haar in gedachten hebt bij het schrijven van teksten of het maken van producten.

h

Wat is nu een goede marketingstrategie voor je bedrijf?

Vooral een strategie die bij je past, bij jou als persoon en bij jouw bedrijf. Toegespitst op jouw producten en waar jij goed in bent. Een strategie waarin Cold Calling zit terwijl je telefoonangst hebt is in mijn ogen niet heel handig. Natuurlijk wil je het jezelf als ondernemer niet te gemakkelijk maken en stretch jij vast ook af en toe je comfort zone door iets te doen dat je spannend vind of waarvan je het eindresultaat niet weet. Maar wat heeft het voor nut jezelf te plagen met dingen waar je een hekel aan hebt terwijl je misschien wel heel gemakkelijk schrijft en dat ook een goede strategie kan zijn.

Het maken van je strategie zal in mijn beleving dan ook vooral afgestemd zijn op dingen waar je goed in bent. In combinatie met waar je klant zich bevindt. Mijn klanten vind ik vooral op Twitter, Facebook en LinkedIn. Mijn strategie is dan ook vooral daarop gericht.

Waar kun jij je klanten vinden, ik doe een aantal suggesties:

  • Social Media (Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+ enz.)
  • Netwerkbijeenkomsten (BNI, Open Coffee, Rotary, Lions, Openingsborrel van x, y of z, boekpresentaties)
  • Trainingen die je volgt
  • De school van je kind of de opleiding die je zelf doet
  • De hockey-, zeil-, voetbal- basketbal-, brei- schilderclub waar je zelf heengaat of iemand uit je gezin
  • De winkel waar je je dagelijkse boodschappen haalt

Met andere woorden, laat geen kans onbenut te praten over je bedrijf en de dingen die je doet. Het geeft je naast gespreksstof ook de kans te oefenen in hoe je je bedrijf presenteert. Een goede strategie combineert vervolgens een aantal van de plekken waar je klanten zijn met elkaar. Je laat op twitter weten dat je naar die boekpresentatie gaat en maakt een connectie met die ondernemende zeilvriend die je vervolgens kunt voorstellen aan iemand in je netwerk.

Bepalen van de strategie

  • Maak aan de hand van jouw inventarisatie van je ideale klant en waar je goed in bent een overzicht waar die klant te vinden is
  • Bepaal vervolgens op korte en lange termijn wat je wilt doen om die klant te bereiken
  • Bepaal waar je de komende maand je focus legt en zorg dat je de resultaten kunt meten
  • Plan in je agenda momenten om hiermee bezig te zijn, minimaal 2 uur per week
  • Zorg dat je een systeem hebt waardoor je het gaat doen

In de volgende blog in deze serie zal ik je een aantal systemen aan de hand doen die het delen van je berichten op social media gemakkelijker maken. Voor nu wens ik je succes en ik hoor graag hoe het gaat in een reactie hieronder of via een e-mail.

 

Geef een reactie