Als ondernemer is marketing onmisbaar en onderdeel van de dingen die je op regelmatige basis doet. Het bepaald de strategie die je gebruikt om klanten te werven en aan je te binden. Er is al heel veel over geschreven. Ook ik heb er ideeën over. Marketing gaat voor mij onder andere over jezelf zichtbaar maken, laten weten wat je doet en voor wie.
Als je weet wie je klanten zijn weet je ook waar ze te vinden zijn, wat ze doen, denken en wie ze beïnvloedt. Dan is dus belangrijk om daar ook te zijn. Aan te bieden wat je klant nodig heeft. de klant duidelijk maken dat ze bij jou moeten zijn. Het eerste blog in deze serie gaat over je product. Dat is niet perse de goede volgorde om zaken aan te pakken, meestal is het handiger eerst te weten wie je doelgroep is voor je producten gaat maken.
Het bepalen van je producten
Ik ben ervan overtuigd dat veel zzp-ers de stap naar echt ondernemen kunnen maken als ze van hun diensten producten gaan maken. Dus kijken in hoeverre ze een pakket of product kunnen maken van dat wat ze aanbieden. Meer mensen bedienen met hetzelfde. Je kunt dan denken aan een training, een workshop, een e-course of online training. Er zijn nog veel meer mogelijkheden natuurlijk.
Het proces dat daarbij hoort gaat niet zomaar heb ook ik gemerkt. Een heleboel belemmerende overtuigingen die ik heb opgepikt in de voorbije jaren komen zomaar om de hoek kijken. Ook voor de ondernemers die ik coach zijn het soms hele processen. Het vinden van het product is vaak nog het makkelijkst. Erna komt het plannen en organiseren, wanneer ga ik wat doen, welke datum plan ik voor die workshop of training. Het maken van de teksten voor het product of de dienst zorgen ervoor dat je heel bewust dingen wel of niet aanbiedt. Ook het bepalen van de juiste prijs is belangrijk.
Uiteindelijk komt het neer op durven en lef. Lef om te laten zien wat je kunt en wat je wilt. wat je jezelf waard vindt en welke richting je met je bedrijf wilt opgaan.
Als ik kijk naar mijn productenpalet dan zie ik het volgende van gratis naar duurder en daarmee ook van weinig aandacht naar veel aandacht van mij.
- Een gratis 10 daagse online training om je eerste succesvolle nieuwsbrief te versturen
- Een marketingstrategiesessie
- Een blog (die ik verspreid via nieuwsbrief, scoial media en mijn website)
- Uit je hoofd oppak sessie
- Pak door deze maand
- Doorpak traject
Wat voor producten bied jij aan en waar liep of loop je tegenaan? Laat je het hieronder weten in de comments?
Geef een reactie