Als ondernemer is marketing onmisbaar en onderdeel van de dingen die je op regelmatige basis doet. Het bepaalt de strategie die je gebruikt om klanten te werven en aan je te binden. Er is al heel veel over geschreven. Ook ik heb er ideeën over. Marketing gaat voor mij onder andere over jezelf zichtbaar maken, laten weten wat je doet en voor wie. Op zoek naar je ideale klant dus!

Als je weet wie je ideale klant is weet je ook waar ze te vinden is, wat ze doet, denkt en wie ze beïnvloedt. Dan is dus belangrijk om daar ook te zijn. Aan te bieden wat je klant nodig heeft. de klant duidelijk maken dat ze bij jou moeten zijn.

h

Het bepalen van je doelgroep, is een belangrijke stap, misschien wel de belangrijkste. Als je niet weet wie je klant is:

  • kun je geen producten maken die aansluiten bij wat jouw klant nodig heeft
  • kun je je marketingstrategie niet bepalen
  • blijf je twijfelen over je online aanwezigheid
  • lukt het vinden en maken van content niet of gaat moeizaam.

Hoe kom je er nu achter wie jouw klant is?

Als eerste kijk je natuurlijk wat er bij je past, bij jouw expertise, wat je goed kunt en wat bij je diensten past. Dat maakt de eerste selectie. Dan kijk je naar andere selectiecriteria. regio, particulier of zakelijk (wat voor soort bedrijven dan), geslacht, beroep, leeftijd, branche, bepaalde mindset. Probeer daar uiteindelijk een zo klein mogelijke groep uit te destilleren. Ga vervolgens met 1 klant het gesprek aan. Waar heeft de klant problemen mee, waar loopt hij tegenaan, welke woorden worden gebruikt. Wat gebeurt er als je jouw oplossing laat weten. Welke tips hoor je, wordt je klant er blij van?

Ik kijk vervolgens ook graag met een meer spirituele blik naar jouw ideale doelgroep. Niets zweverigs, wel kijkend naar wat jij zelf prettig vindt. Dan komen vragen omhoog als:

  • Met wie werk jij het liefst en het prettigst?
  • Met wie haal je de beste resultaten?
  • Wie betaalt probleemloos voor jouw aanbod?
  • Wie begrijpt het beste welke toegevoegde waarde jij biedt?
  • Bij wie is jouw energie neutraal of van wie krijg je energie?
  • Wie doet het werk dat nodig is om het beste resultaat te halen?

Het schrijven van de teksten op je website, van je productpagina’s kun je nu doen met deze klant in gedachten. Waar loopt ze warm voor, wat zijn de grootste problemen, van welke oplossing wordt ze echt blij?

Kijk ook eens naar deze blog over welke producten je verkoopt Hulp nodig in dit proces? Ik help je graag plan via deze link je gratis afspraak in.