Als je wilt verkopen met e-mail dan zijn er een aantal randvoorwaarden. Het is nodig te weten wie je klant is zodat je in woord en aanbod aansluit bij hun problemen. De oplossing die jij hebt sluit dan naadloos aan. Heb je dan de verbinding met jouw klant goed gemaakt dan kun je gemakkelijker een aanbod doen. Ook belangrijk is om te weten wat je op welke plek aanbiedt. Een training met een investering van een paar duizend euro verkoop je niet heel snel op alleen een e-mail. Daar is meestal meer verbinding voor nodig.

Weten wie er op je lijst staat

Doe zo nu en dan onderzoek naar wie er op je lijst staat. Wie is jouw klant en met welk probleem kun jij je klant helpen. Dan spreek je gemakkelijker de taal die jouw klant ook spreekt en kun je verbinding maken. Natuurlijk regel je vooraf al wie je aanspreekt zodat de juiste mensen in je lijst instromen. Er zo een paar keer per jaar naar kijken kan helemaal geen kwaad.

Verbinding maken

De verbinding maken met je klant is enorm belangrijk. Dat doe je door de taal van jouw klant te spreken. Het gesprek met ze aan te gaan en het zorgt ervoor dat jouw klant zich gezien voelt. Daardoor krijg je gemakkelijker een ja op jouw aanbod. Door het contact dat je hebt weet je hun worstelingen, waar ze tegen aan lopen, je hebt dat immers gehoord uit de allerbeste bron, van henzelf. Daar sluit je dan je volgende blogs, vlogs of artikelen weer op aan. Ook het inspelen op hun behoefte zorgt dat je met gemak nieuwe diensten of producten maakt.

Ken je klant

Weet je de problemen waar jouw klant mee worstelt dan is het zaak iets aan te kunnen bieden dat daarop aansluit. Een product of dienst waarmee het probleem van jouw klant oplost is en je klant weer verder kan. Misschien ontdekt de klant dan dat er een ander of nieuw probleem ontstaat en wellicht nemen ze dan nog een keer iets van je af.

Je aanbod

Van belang is dus dat je een dienst of product hebt en dat mensen dat kunnen aanschaffen. Bepaal wat het is, welke voorwaarden eraan hangen, wat het kost en zorg dat iemand het kan kopen. Dat kan heel gemakkelijk doordat je ze een factuur stuurt, vooraf of achteraf. Dat kan wat ingewikkelder met een website en online kassa. Net wat bij jou en jouw bedrijf past. In sommige gevallen kun je dat dan via je nieuwsbrief aanbieden en soms ook niet. Dan past een gesprek veel beter, via de telefoon of via een chat.

Webinar

Ik bied mijn klanten vaak een webinar aan naast de e-mails die ze van me krijgen en mijn weggever. In mijn marketingmix zijn de webinars een belangrijk onderdeel. Regelmatig laat ik weten hoe je dat kunt doen en regelen, verkopen via email. Dit webinar is voor jou als je meer verkopen wilt maken via je nieuwsbrieven zodat je een hogere omzet haalt. Je hoort hoe je dat doet en welke elementen van belang zijn zodat je meer interactie met je lezers opbouwt en ze je gaan zien als expert. Wil je daar ook bij zijn? Hier kun je zien wanneer de volgende is.