Voor ik je vertel over hoe je een succesvolle challenge organiseert eerst antwoord op de vraag “wat is eigenlijk een challenge”. In een challenge neemt een ondernemer je in een aantal dagen achter elkaar mee in een verandering in jou zelf of naar een resultaat, van A naar B dus. Je weer fantastisch voelen, je mindset onderhanden nemen, de basis leren van WordPress of je e-mailmarketing een flinke boost geven. Om maar wat onderwerpen te noemen.

Hoe zit het in elkaar

Je krijgt over het algemeen elke dag een bericht met daarin tekst, een video, een opdracht(je) soms zit er een extra pdf bij met uitleg of een dagboek om bij te houden. Alles om je te ondersteunen in het maken van de stappen waarvoor je je aangemeld hebt. Dat dagelijkse contact kan op diverse manieren, via een live bijeenkomst in een Facebookgroep of via een webinar, via de e-mail, WhatsApp, een website met een inlog, Facebook, LinkedIn en zo zijn er vast nog meer manieren te verzinnen.

Een goede voorbereiding is het halve werk

Als organisator denk je van te voren na op wat voor manier jij deze verandering het beste kan laten maken. Wat werkt zodat zij stappen verder komen. Welke transformatie wil je graag zien. Welke opdrachten horen daarbij. Wil je dat ze huiswerk maken en leveren ze dat in. Schrijf dit uit, maak een overzicht met post-its zodat je echt een waardevolle challenge geeft.

Tip: denk na of je nog iets koppelt aan het trouw huiswerk inleveren, kunnen ze iets winnen bijvoorbeeld.

Hoe bereik je de mensen

Je schrijft je vaak in voor de challenge op een (landings)pagina waarop je soms ook kunt zien hoe lang het nog duurt voor het begint. Je vult een aantal gegevens in die worden gekoppeld aan een autoresponder of een lijstmanager. (Lees in dit artikel wat een autoresponder is) De autoresponder zorgt ervoor dat je de goede berichten op het goede moment verstuurt aan je deelnemers. Van te voren plan je in zodat je met de techniek (zo goed als) klaar bent en je je kunt concentreren op het begeleiden van je deelnemers.

Facebookgroep

Een challenge kan ook volledig in een Facebookgroep gegeven worden zonder de e-mail ondersteuning. Dat is maar net waar je als ondernemer zelf meer mee hebt. Vaak is deze plek gekoppeld aan de challenge om de deelnemers uit te nodigen te delen over hun proces en elkaar te stimuleren grootste resultaten te bereiken. Het groepsproces geeft toegevoegde waarde en je deelnemers leren er meteen andere mensen door kennen.

Lengte van je challenge

Je kunt meedoen met een challenge die een vaste periode kent, van bijvoorbeeld 3 of 5 dagen, twee weken of een maand. Het kan ook een doorlopende challenge zijn waarbij je op elk gewenst moment kunt instappen. Houd er rekening mee dat hoe langer een challenge duurt in aantal dagen, hoe meer deelnemers er af zullen haken. Je kunt over het algemeen maar een paar dagen pieken met je aandacht, dan komen er vaak dagelijkse dingen tussen. Ook voor jou is een challenge hard werken.

Denk na over je aanbod

Onderdeel van de challenge kan zijn dat je ze een vervolgaanbod gaat doen. De stap die jouw deelnemers hebben gemaakt in hun ontwikkeling levert misschien wel weer nieuwe problemen op die jij kunt oplossen. Waar kun je ze dan mee helpen. Dat zou je kunnen aanbieden aan de mensen die deelnamen. Zorg dat je aan dit aanbod ook tijd besteedt. Zodat men zich daar gemakkelijk voor kan aanmelden en kan betalen.

Wil jij hulp bij het verzinnen of inplannen van een challenge, neem dan gerust contact met me op. Op deze pagina kun je een afspraak met me inplannen.