Een klant op de app, ze laat een nieuwe website bouwen en de webbouwer wil graag dat ze een bepaald programma gaat gebruiken. Want het is mooier, er zitten meer glitters op, het kan veel meer dan…. en hij werkt er altijd mee.

Klopt wat hij zegt Judith?

Ik snap het niet zo goed hoe dat werkt.

Wat vind jij ervan?

Veel van mijn klanten hebben een haat-liefde verhouding met online techniek, nieuwe dingen zijn lastig, kosten moeite en het is spannend. Ze vragen mij om advies, bellen of appen me, soms in paniek en met tranen op. Na een hoop vragen van mij worden ze weer rustig en vertrouwen ze op een goede afloop. Soms ga ik mee in wat de webbouwer zegt, soms niet en dan neem ik contact met hem of haar op.

Wat me opvalt is dat wat de webbouwer voorstelt vaak vanuit de techniek komt. Ze willen graag een functie toevoegen en daar is iets voor nodig. Dat voegen ze toe. Ze gaan ervanuit dat de klant snapt dat dat nodig is en erin mee kan. De communicatie is soms wat kort door de bocht, er wordt uitgegaan van bepaalde kennis die de klant vaak niet heeft. De klant zit met grote vraagtekens, vraagt nog eens, krijgt niet echt antwoord, kan haar weg er niet helemaal mee vinden en dan kom ik in beeld.

Vanuit de klant gezien betekent het vaak iets. Iets nieuws leren, onbekend waar het precies voor nodig is. Ze snappen het niet of kunnen de consequenties niet overzien. Dat zorgt soms letterlijk voor paniek, ik ben toch niet dom Judith vragen ze dan.

Met alle liefde leg ik mijn klanten soms 10 keer iets uit, tot ze het snappen, er hun vinger achter kunnen leggen en ermee aan de slag gaan. Tot ze het echt doorhebben merk je dat er “gedoe” op zit. En let wel, ik heb hele slimme klanten, ze helpen hun klanten door fikse processen heen. Maken levens veranderende producten of geven advies en hulp waar ik mijn pet voor afneem. Dat stukje techniek is echter een “dingetje”. Kost ze bakken energie vaak.

En die webbouwer die weer eens wat heeft verzonnen wat vaak enorm briljant is? Ik wens hem of haar wat meer communicatieskills toe, laten weten waar je bent in een proces, een beetje meer uitleg over waarom je iets nodig hebt. Een wat meer open blik voor die mensen die qua techniek hun portie liever aan fikkie geven en toch elke keer weer dapper aan de slag zijn.

#zzper #emailmarketing #ondernemendevrouwen

Geef een reactie