Ik wil het met je hebben over de inhoud van je nieuwsbrief: wat zet je er nu in, zodat je lezers geboeid blijven, ze trouw je nieuwsbrief lezen en je mailen met reacties? ik geef je 7 tips. Loop je aan tegen het verzinnen van content, weet je niet hoe je je lezers kunt boeien of zoek je naar welke waarde je kunt toevoegen? Lees dan snel verder!

Tip 1: Wie is je doelgroep?
Om een goede nieuwsbrief te kunnen schrijven, wil je weten voor wie je schrijft. Dat bepaalt voor een groot deel wat je schrijft. Het geeft ook richting aan waar je online te vinden bent, namelijk daar waar die groep ook is. Welke problemen hebben ze, welke oplossing bied jij daarvoor? Heb dus paraat wie je doelgroep is. Schrijf je bijvoorbeeld voor ambitieuze vrouwen, voor 40-plussers, voor introverten, voor oude of jonge mensen? Maak als het even kan een persona. In dit artikel vind je tips voor het vinden van je ideale klant.

Tip 2: Voeg waarde toe
Leer mensen iets en geef tips weg. Alleen het zenden van boodschappen of het versturen van reclame zorgt voor irritatie en uitschrijvingen. Neem je voor mensen door middel van je nieuwsbrief stappen verder te helpen. Welke tip die jij kunt geven, welk webinar, welke challenge zorgt voor het acuut oplossen van een van de problemen waar je klant mee worstelt?

Tip 3: Deel gerust over jouw eigen pad
Mensen leren je kennen door je nieuwsbrief; deel dus gerust iets over je eigen leven, de processen die je doormaakt of waarom je juist dit bedrijf bent gestart. Je zorgt daarmee voor een band met mensen en wanneer ze je ‘kennen’ nemen ze eerder iets van je aan of kopen ze een product bij je. Zorg wel voor balans en voor jezelf. Ze hoeven niet alles te weten.

Tip 4: Een serie schrijven
Je maakt het jezelf gemakkelijk door een aansluitende serie artikelen te schrijven die je vervolgens in stukjes hakt en per keer verstuurt. Bijvoorbeeld: hoe breng ik een goede make-up aan? Allereerst natuurlijk de foundation, dan oogschaduw, potlood, mascara, rouge en lippenstift. Heb je zo minstens vier nieuwsbrieven in elkaar gezet. Het maken van de serie zorgt dat je kennis gebundeld raakt, jij weer weet hoeveel kennis je hebt en je lezers zitten te wachten voor hun postbus. Wanneer komt het volgende deel…

Tip 5: Video blog of podcast
Ben je niet zo van het schrijven? Wat dacht je van een video blog of een podcast? Het delen van een video, geluidsfragment of podcast zorgt dat je een ander deel van je publiek aanspreekt. Er zijn mensen die willen lezen, er zijn mensen die willen zien, horen of proeven. Door die mix aan te bieden in je nieuwsbrief raken mensen sneller aangehaakt. Mensen voelen zich meer gezien en gaan sneller door de know-like-trust fases heen.

Tip 6: Wat houdt jouw klanten bezig?
Schrijf eens op een groot stuk papier waar je klanten moeite mee hebben, wat ze bezighoudt, hoe je ze kunt helpen. Doe je dit op post-its dan kun je erna klusteren. Vervolgens schrijf je per kluster of item de oplossing op. Daaruit schrijf je dan bijvoorbeeld een serie of je maakt een video. Ook het gericht vragen waar je klant mee worstelt levert vaak nieuwe content op. Een periode bijhouden welke kleine vragen jouw klanten hebben, kan nieuwe input opleveren.

Tip 7: Succesnummers
Als je al een tijd blogt, kun je best een keer teruggrijpen op een ouder blog dat goed gelezen werd en daar een nieuw sausje overheen gooien als je dat nodig vindt. Redelijke kans dat – als mensen je nog niet zo lang volgen – het voor hen een nieuw artikel is.

Gewoon beginnen is mijn advies. En daarnaast, wat is er mis met het aanhalen van anderen of het recenseren van een boek? Lukt het met bovenstaande tips nog niet om nieuwe inspiratie te vinden? Je kunt gerust contact met mij opnemen om te brainstormen.