Op het moment dat je het hebt over je diensten en producten dan kun je op verschillende manieren kijken naar de prijs. Een van die manieren is een productpiramide met een indeling in low end, middle end en high end. Laaggeprijsd, gemiddeld geprijsd en hoog geprijsd klinkt minder sexy, in dit artikel houd ik het dan ook bij de Engelse benaming. Het idee is dat de piramide onderin veel ruimte heeft en bovenin minder. Meer low end dan high end. Voorwaarde is wel dat je weet wie je klant is, welke problemen jij voor ze kunt oplossen en dat je met ze in contact bent.

Low End

Je low end producten zijn grofweg geprijsd van € 0,- tot € 200 ,-. Deze producten leiden op een logische manier naar je duurdere aanbod. Mensen leren je kennen, hoe je werkt en kunnen daardoor soepel de overgang maken naar je andere aanbod. Je lost met deze producten “kleine” problemen op. Meestal is er een nieuw probleem als ze dit hebben opgelost. Meestal hebben ze weinig 1 op 1 contact met jou, het is veel (grote) groepswerk of zelf doen. In dit deel van de piramide zitten ook je gratis producten. Het zorgt voor schifting in met wie je wilt werken en met wie niet.

Enkele voorbeelden.

  • een weggever
  • een gesprek
  • een webinar
  • je klein geprijsde product als iemand je weggever aanvraagt
  • een masterclass van een paar uur
  • een online training die mensen zelf oppakken
  • een videoserie

Middle end

In je middle end aanbod vind je producten van grofweg € 200,- tot € 1000,-. Mensen hebben iets meer toegang tot jou in kleinere groepjes bijvoorbeeld. Je lost in dit deel van de piramide grotere problemen op met meestal een wat langere doorlooptijd. Je begeleidt mensen over een langere periode. Door de prijs vraag je een commitment van je klant en daarmee trek je als het goed is leuke klanten aan.

Enkele voorbeelden

  • een vipdag 1 op 1
  • een driemaandsprogramma in een groep
  • een drie delige serie over een specifiek onderwerp

High end

In je high end aanbod geef je het beste van jezelf en je klant haalt het beste resultaat. Je producten zijn boven de € 1.000 geprijsd. Er is geen limiet op de prijs. Niet iedereen mag in deze programma’s stappen. Misschien is het wel spannend om dat high end aanbod aan te bieden aan je klant. Vaak blijkt dat deze klanten het meest betrokken zijn bij jou en je programma. Vaak zijn ze ook zelfstartend en willen ze graag. Jouw ideale klanten kom je hier tegen.

Enkele voorbeelden

  • Een retraite
  • een combinatie van online en offline training waarbij er 1 op 1 begeleiding is
  • Een jaarprogramma

Naast het indelen van je aanbod in low-, middle- en high end kun je ook kijken binnen die indeling. Zo kun je gaan kijken naar upsells en downsells. Upsel is iets aanbieden dat aansluit op het aanbod dat je doet. Een planner om je producten in kaart te brengen als je instapt in een online training over e-mailmarketing bijvoorbeeld.

Een downsell is een aanbod dat qua prijs lager ligt, misschien heeft iemand eerst iets anders nodig voor ze in kan stappen op jouw beste aanbod. Je 3 maanden groepsprogramma waarbij ze veel zelf doet en in een groep in plaats van jouw jaarprogramma waar ze veel 1 op 1 aandacht krijgt.

Een mooie manier om dit in kaart te brengen is met post its zodat je daarmee overzicht creëert. Wil je hier een leidraad bij dan kun je de product piramide planner aanschaffen. Een onderdeel van mijn low end aanbod.