Heb jij weleens een webinar gegeven? Als onderdeel van je marketing, om producten te kunnen verkopen, meer abonnees op je lijst te krijgen of omdat je je kennis graag wilt delen? Voor het jaar 2021 had ik als doel om elke maand een webinar te geven. Dat is gelukt en nu ik heb teruggeblikt, heb ik voor jou de belangrijkste lessen op een rij gezet.

Het promoten van je webinar is enorm belangrijk, enkele tips hierover:

  • Het promoten van webinars kan gemakkelijk via je nieuwsbrief, het aantal abonnees verhoog je voor een deel ook met degenen die zich inschrijven voor je webinar.
  • Vergeet niet om één dag en een uur van tevoren een reminder te sturen naar iedereen die zich nog niet heeft aangemeld.
  • Social media vergt een constante stroom van berichten van jouw kant. Vanwege het algoritme kun je er niet op vertrouwen dat jouw volger elk bericht van je ziet.
  • Het helpt om advertenties in te zetten. Deze aanmelders hebben vaak wel wat extra werk nodig om ook echt in het webinar aanwezig te zijn. Bedenk daarvoor een aantal berichten die je ze kunt sturen tussen aanmelding en het moment dat het webinar begint. Vergeet voor deze groep de 1 dag en 1 uur van te voren e-mail niet.

Wat doet het voor je e-mailmarketing?

  • Je laat je abonneelijst groeien met geïnteresseerden die niet meer als ‘koud’ op je lijst staan; ze hebben kennisgemaakt, je zien bewegen, praten en jouw kennis zien delen. Deze groep is over het algemeen meer koopbereid.
  • Een gegroeide lijst met warmere abonnees zorgt voor meer geld in het laadje. Je haalt daardoor meer energie uit het sturen van je nieuwsbrieven en het uitwerken van je
    e-mailmarketing gaat gemakkelijker.
  • Je hebt meer abonnees waarmee je contact kunt onderhouden, waar je vragen aan kunt stellen. Kortom, je hebt een grotere groep om mee te testen of je op de goede weg bent.

Tips voor het maken van het webinar zelf:

  • Sluit aan bij het probleem waar je ideale klant mee worstelt.
  • Bedenk welk stukje van het probleem van je klant je gaat helpen oplossen, geef echt waarde met je webinar.
  • Wat is het aanbod dat je doet in het webinar en welke klantcases sluiten daarop aan? Bedenk voorbeelden die je kunt gebruiken in je webinar.

Bij-effecten van het geven van webinar voor jou:

  • Het zorgt voor een boost in je expertstatus. De moeite die je erin stopt betaalt zich hierin echt terug.
  • Het zorgde bij mezelf ook voor een betere positionering en zelfvertrouwen. Het beantwoorden van de vragen en het geven van het webinar zelf vergrootte mijn eigen kennis.
  • Vlieguren maken en oefenen zorgt ervoor dat je er beter in wordt en daardoor maak je meer verkopen.

Ik heb in 2021 genoten van het geven van de webinars, van de interactie met de deelnemers, de vragen die ze stelden en het leverde me al met al veel meer op dan de verkopen die ik er ook uithaalde. Ik ben gegroeid als ondernemer en dat gun ik jou ook!

Wil je weten wanneer ik weer een weebinar geef?
Kijk op lavievirtueel.nl/webinar.

Verbindende e-mailmarketing
Binnenkort verschijnt mijn boek ‘Verbindende e-mailmarketing – alles over het verzenden van een succesvolle nieuwsbrief’. Dit boek zet je aan om jouw e-mailmarketing (weer) eens onder de loep te nemen. Waar vind je je klant, hoe zorg je voor een mooie verbinding? Wat bied je aan in je nieuwsbrief zodat jouw klant een fan wordt die zo blij met je is dat ze jouw product met plezier koopt en erover vertelt. Koop je het boek uiterlijk op 15 maart dan kun je meedoen aan de exclusieve Masterclass verbindende e-mailmarketing op 28 maart aanstaande van 10.00-12.00 uur. Inschrijven daarvoor kan meteen als je hebt betaald. https://lavievirtueel.nl/boek-verbindende-e-mailmarketing/