De volgende fase in het grote avontuur dat boek heet is aangebroken. Na het schrijven, redigeren, samenstellen en laten drukken komt nu de fase waarin mijn kindje de wereld in gaat. De reacties over het boek sijpelen binnen en de marketing en het verder verspreiden van de waardevolle inhoud mag ik ter hand gaan nemen.

Susan mailde mij: ‘Dank je wel voor je boek, wat fijn en vlot geschreven! Ik heb het gelezen in de auto van Zeeland naar Leiden en was er toen bijna doorheen. Nu nog gaan toepassen, al jouw mooie tips.’

Anke mailde: ‘Wat super tof dat je dit boek hebt geschreven en dat ik hem nu heb. Ik ben er blij mee en het komt voor mij op een goed moment. Op dit moment ben ik een nieuwe website aan het maken (laten maken) en ik wil met nieuwsbrieven gaan werken. Ik vind het erg fijn lezen en goed te snappen, dat heb je goed gedaan! Dankjewel daarvoor!’

Lynn zei: ‘Het leest vlot weg, maar ook handig als naslag.’

Ik kon me er nog weinig voorstelling van maken
In de eerste verkennende fase van wat het boek zou gaan worden was ik niet zo bezig met wat de lezer eraan zou kunnen hebben, dat werd pas na verloop van tijd belangrijk. In het begin was ik vooral gericht op mezelf. Bezig met het uit mijn hoofd krijgen van mijn kennis en me afvragen of het wel interessant genoeg zou zijn. Ik kon me er nog weinig voorstelling van maken. Dat kwam eigenlijk pas toen alle hoofdstukken achter elkaar in een document stonden en ik pagina’s ging tellen. De opmaak en het lettertype hielpen ook enorm.

Proeflezers
Eenmaal alles bij elkaar mocht het naar de proeflezers. Als je het hebt over spannende momenten in dit proces dan was dit er echt één. Mijn boek ging de wereld in. De proeflezers waren allemaal enthousiast, gaven me tips voor nog betere lijnen en structuur en prezen me om mijn schrijfstijl. Dat gaf moed voor de volgende fase. Na nog wat aanpassingen en een correctieronde door de corrector bood ik het aan bij de drukkerij.

Marketing
En nu, nu is het tijd voor de marketing. Zorgen dat het ook te koop is bij bol.com en in de boekhandels. Overwegen of ik het aan wil bieden bij de bibliotheek. Het eerste mooie moment is er al. Een van de ondernemersverenigingen in Nederland biedt het als cadeau aan bij het afsluiten van een lidmaatschap. Ik mag ook via hen een webinar geven. De rest van het marketingplan vergt nog wat uitwerking.

Boek Verbindende e-mailmarketing